The role of partitions in open office offices

پارتیشن‌های اداری از جمله عناصری هستند که در طراحی دفاتر اداری باز، کارایی بسیاری دارند


پارتیشن‌های اداری کاربردهای گوناگونی دارند. به زبان ساده کاربرد اصلی آنها تفکیک فضاهای مختلف در محیط کار است. همچنین پارتیشن‌های اداری دارای انواع گوناگونی هستند؛ که هرکدام در فضایی ویژه می‌توانند کاربردهای خاص خود را داشته باشند. دفاتر اداری باز (Open office)، از جمله رویکردهای طراحی مدرن برای طراحی دکوراسیون اداری است؛ و پارتیشن‌های اداری از جمله عناصری هستند که در طراحی دفاتر اداری باز، کارایی بسیاری دارند. در این مقاله وب‌سایت سامانه ساز فرابین، به بررسی نقش پارتیشن اداری در طراحی دفاتر اداری باز پرداخته‌ایم.

تفکیک موقت فضا

همان‌طور که گفته شد، کاربرد پارتیشن اداری تفکیک فضا است. تفکیک فضا کمک می‌کند که در یک فضای یک‌پارچه، بتوانیم بخش‌های گوناگون با ویژگی‌های متنوع داشته باشیم. اگرچه ویژگی دفاتر اداری باز، نبود تفکیکی فضایی است. اما این مسئله همیشه پایدار نیست؛ و در این سبک گاهی نیازمند تفکیک موقت فضا هستید. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید موقتا فضای کاری را در محیط‌های گوناگون به چند بخش کلی برای دپارتمان‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید.

پارتیشن‌های اداری متحرک تفکیک موقت فضا را ممکن کرده‌اند. بسیاری از پارتیشن‌ها دارای ارتفاع کامل نیستند؛ و به اجزای مختلف قابل جابجایی هستند. برای درک دقیق‌تر پارتیشن اداری متحرک، بهتر است پاراوان‌های قدیمی را به یاد بیاورید.

تفکیک مکانی فضا

در دفاتر اداری باز آنچه مهم است؛ هماهنگی و ارتباط بصری بخش‌های گوناگون در قالب یک کل یکپارچه است. این در حالی است که این یک‌پارچگی گاهی مشکلاتی می‌آفریند. به عنوان مثال ازدحام بی‌دلیل، سروصدای زیاد، بی‌نظمی و موارد مشابه از عوارض این وضعیت است. شرایطی که باعث می‌شود کارایی و بازدهی کارکنان تا حد زیادی کاهش یابد. در این شرایط می‌توان با بهره گرفتن از پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای تا میزان زیادی این مسئله را حل کرد.

پارتیشن اداری شیشه‌ای علاوه بر اینکه فضاهای گوناگون را از نظر کاربری، تفکیک می‌کند؛ اجازه می‌دهد که این فضاها در موارد دیگری اشتراکات خود را حفظ کنند. از جمله این اشتراکات می‌توان به اشتراک بصری فضاها اشاره کرد. به این معنا که کارکنان احساس ماندن در فضایی کوچک را نخواهند داشت؛ و می‌توانند به خوبی با سایر نقاط ارتباط برقرار کنند. همچنین نفوذ نور و هوای تازه به بخش‌های داخلی از جمله ویژگی‌های دیگری است؛ که پارتیشن اداری شیشه‌ای در فضای دفاتر اداری باز فراهم می‌کند.

انعطاف و تغییر پذیری

دفاتر اداری باز معمولا فضاهایی گسترده با تقسیم‌بندی‌های کوچک و بزرگ هستند. یکی از ویژگی‌های چنین فضایی عدم ثبات است. در واقع به دلایل گوناگون شکل چینش این فضاهای اداری به سرعت دچار تغییر می‌شود؛ بنابراین مسئله انعطاف و تغییر پذیری در آنها بسیار مهم است. پارتیشن‌های اداری دیوارهایی غیرحامل هستند؛ که به راحتی قابلیت تغییر موقعیت دارند. در نتیجه به راحتی می‌توان دفاتر اداری باز را به کمک آنها سامان داد.

پشتیبانی از حریم خصوصی

یکی از معضلات و نقطه ضعف‌های طراحی دکوراسیون اداری دفاتر باز، عدم رعایت حریم خصوصی است. در واقع وقتی همه باید در کنار یک‌دیگر کار کنیم؛ حریم خصوصی معنای کمتری می‌یابد. در این شرایط بسیار مهم است که به کمک ابزارهایی حریم خصوصی کارکنان را بهبود دهیم.

بهبود حریم خصوصی کارکنان به روش‌های متنوعی قابل انجام است؛ و یکی از بهترین ابزارها برای افزایش حریم خصوصی استفاده از انواع پارتیشن‌های اداری است. شاید تصور اولیه همه افراد از پارتیشن‌های اداری، دیوارهای فلزی، شیشه‌ای و چوبی باشد. اما پارتیشن‌ها دارای تنوع بیشتری هستند. در نمونه‌های کوچک‌تر شیشه‌ای، آنها حتی می‌توانند فضای یک میز کار گروهی را تفکیک کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا پارتیشن‌های اداری در ایجاد محیطی برای حفظ حریم خصوصی افراد نیز کارایی داشته باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *