Ergonomic office furniture

ارگونومی مبلمان اداری موضوع بسیار مهمی است که موجب افزایش سلامت کارکنان می‌شود


ارگونومی به معنای دانش به کار بردن اطلاعات علمی درباره وضعیت فیزیکی بدن انسان برای طراحی محیط کار و تجهیزات کار است. در واقع این دانش می‌کوشد محیط کار و تجهیزات کار را به گونه‌ای طراحی کند که دارای بیشترین هماهنگی با وضعیت جسمی انسان باشد. هدف ارگونومی بهبود راحتی کار با تجهیزات، افزایش کارایی و در نهایت حفظ سلامت انسان است. در طراحی دکوراسیون اداری نیز مسئله ارگونومی مبلمان اداری موضوعی مهم و بسیار مورد توجه است.
محیط‌های اداری به دلیل حضور دائمی کارکنان در آن، خیلی زود برای آنها کسل‌کننده و ملالت‌بار می‌شود. حال اگر مبلمان اداری نیز به گونه‌ای باشد که موجب ناراحتی و مشکلات جسمی برای کارکنان شوند؛ این عامل تشدید خواهد شد. به همین دلیل موضوع ارگونومی مبلمان اداری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مبلمان ارگونومیک کمک می‌کند تا کارکنان ساعات بیشتری را با احساس خستگی کمتر کار کنند. همین موضوع در حفظ سلامت کارکنان نیز به شدت موثر است. در این نوشته وب‌سایت سامانه ساز فرابین می‌خواهیم درباره ارگونومی مبلمان اداری و افزایش کارایی ناشی از آن نکاتی را مطرح کنیم.

صندلی اداری مهم‌ترین عنصر مبلمان اداری ارگونومیک

ارگونومی مبلمان اداری بیش از هرچیز در صندلی اداری متبلور می‌شود. یک صندلی اداری مناسب می‌تواند فرصت ساعت‌ها کار مفید، بدون ایجاد خستگی و ناراحتی را برای کارمندان فراهم کند. در حالی که یک صندلی اداری نامناسب می‌تواند یک انسان سالم را تنها طی چند ماه کار مداوم روزانه، دچار مشکلات جدی سلامتی نماید.
صندلی‌های اداری انواع مختلفی دارند که هرکدام بنا بر نیاز ویژه‌ای تدارک دیده شده‌اند. بعضی از آنها برای اتاق جلسات مناسب هستند. برخی دیگر در اتاق انتظار کاربرد دارند؛ و نمونه‌های پر استفاده صندلی‌های اداری آنهایی هستند که پشت میز اداری قرار گرفته و کارمندان روزانه چندین ساعت را روی آن سپری می‌کنند. این صندلی‌ها باید از ویژگی‌های آرگونومیک بیشتری برخوردار باشند. نمونه‌های چرخان که دارای تنظیمات بیشتری برای تعیین ارتفاع صندلی، ارتفاع جای دست، زاویه و ثبات تکیه‌گاه و… هستند؛ از بهترین مواردی است که می‌توان به آن اعتماد کرد. همچنین یک صندلی ارگونومیک باید به خوبی گودی کمر را بپوشاند؛ و تکیه گاه مناسبی برای گردن داشته باشد.

میز اداری دومین عنصر مهم در مبلمان اداری

میز اداری دومین عنصری است که کارمندان در طول روز بیشترین تعامل را با آن دارند. میزهای اداری انواع مختلفی دارند؛ که هرکدام با هدف خاصی طراحی شده‌اند. اما آنچه در همه آنها مهم است هماهنگی با صندلی است. یک میز اداری خوب باید دارای ارتفاع استانداردی باشد؛ تا بتواند به خوبی با صندلی هماهنگ شود. همچنین در مواردی که از میز اداری به عنوان میز کامپیوتر استفاده می‌شود؛ این میز باید شرایط مناسبی را برای قرارگیری درست مانیتور در زاویه مناسب با چشمان کارمندان فراهم کند.
امروزه بعضی از میزها امکان تغییر ارتفاع بالایی دارند؛ به شکلی که می‌توان پشت آنها به صورت ایستاده نیز کار کرد. این ویژگی کمک می‌کند کارکنان تحرک بیشتری داشته و مدت زیادی در حالت نشسته قرار نگیرند. همین امر نیز باعث می‌شود میزان ساعات مفید کارکرد کارکنان افزایش یابد.

سایر عناصر مهم در ارگونومی مبلمان اداری

بجز صندلی و میز اداری، عناصر دیگر مبلمان اداری نیز به فراخور می‌توانند در بهبود وضعیت ارگونومیک مبلمان اداری موثر باشند. میز کنفرانس ، میز پذیرش، ابزارهای کار و… از این دست هستند. اما فارغ از عناصر، روش استفاده شما نیز از مبلمان اداری بسیار مهم است. دقت کنید که چطور پشت میز اداری خود می‌نشنید. زاویه مانیتور را تنظیم کنید. محل قرارگیری موس و کیبورد را در بهترین حالت قرار دهید؛ و با وجود همه اینها، بهتر است هر ساعت یک بار برای دقایقی از روی صندلی خود بلند شده و دقایقی را قدم بزنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *