Standard lighting in the office environment

از مهم‌ترین مسائلی که در فضاهای اداری مهم است وجود استاندارد روشنایی است


یکی از مهم‌ترین مسائلی که در فضاهای اداری برای کارمندان مهم است، وجود استاندارد روشنایی است. البته بسیاری از آنان از این استاندارد آگاهی ندارند. اما مدیران شرکت‌ها باید به این نکات توجه کافی را داشته باشند. نیروی کار سالم، بازدهی مفیدی برای سازمان خواهد داشت. چشم عضو مهمی در بدن است که در صورت خسته شدن، انگیزه کار در افراد کم می‌شود. احتمال خطا در هر حرفه‌ای که داشته باشند بالا می‌رود و در بعضی مواقع باعث ضررهای مالی از سوی کارکنان به شرکت می‌شود.
نور آفتاب ارزانترین و پاک‌ترین منبع انرژی نوری در جهان است. در ساعات روز باید از این نور نهایت استفاده را داشته باشیم. برای مثال اگر در قسمتی از شرکت نیاز به نصب پارتیشن اداری داریم، آن را از جنس شیشه شفاف انتخاب کنیم تا انتقال نور در فضا اتفاق بیفتد. این موضوع ما را برای داشتن استاندارد روشنایی فضاها یاری می‌کند. چرا که بخشی از روشنایی محیط توسط نور طبیعی تامین می‌شود و کمبود آن را به کمک چراغ‌ها جبران می‌کنیم. همچنین گاهی اوقات با خرید مبلمان اداری برای جلوگیری از تابش نور خورشید سعی می‌کنیم از پرده‌های ضخیم استفاده کنیم تا مبلمان عمر بهتری داشته باشند. اما پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن از نور طبیعی خورشید برای روشن‌سازی فضا استفاده کنید. در صورتی که این نور به صورت مستقیم بر روی مبلمان شما می‌افتد می‌توانید جای آن را تغییر دهید.
اما یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنیم. تابش نور به مانیتور آن هم به صورت مستقیم باعث می‌شود نور به سمت چشم شما بازتاب داده شود و فشار زیادی بر روی چشمان شما ایجاد کند.

اهمیت نور در محیط کار

همان‌طور که کم بودن روشنایی در محیط کار باعث فشار به چشم می‌شود. زیاد بودن آن هم ما را دچار فشار چشمی می‌کند. نور زیاد از حد استاندارد در فضای کاری باعث خیره شدن افراد می‌شود. در این زمان مشکلاتی برای سلامت چشم به وجود می‌آید که باعث می‌شود با کاهش حس بینایی و حساس شدن چشم به نور مواجه شویم. البته این‌ها بخشی از این مشکلات بود، با تکرار این مشکل فرد دچار چشم درد می‌شود. اگر بخواهیم یک راه‌حل برای این موضوع ارائه دهیم این است که در طراحی دکوراسیون اداری چراغ‌ها را در فاصله‌های مناسب قرار دهید تا همه نور در یک نقطه جمع نشوند.
در مقابل کمبود نور در محیط باعث می‌شود فرد فشار زیادی به چشم‌های خود بیاورد که در نهایت باعث کاهش قدرت بینایی و سردرد می‌شود. اما در مواقعی هم دیده شده که کمبود نور باعث ایجاد حرکات غیر عادی در چشم شده است. این فشار در کارهایی که نیاز به دقت و ظرافت فراوان دارد بسیار بیشتر و آسیب جدی‌تر می‌شود.

مزایای رعایت استاندارد روشنایی در فضاهای اداری

زمانی که سیستم روشنایی فضای کاری دارای استاندارد باشد، بر روی سرعت و دقت بینایی کارکنان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. همین موضوع باعث می‌شود احتمال خطا در کارها تا حد قابل توجهی پایین آید. این موضوع برای اتاق‌های حسابداری یک شرکت بسیار مهم است. آنان مدام با اعداد و ارقام سر و کار دارند به همین دلیل حساسیت وجود استاندارد روشنایی برای آنان بسیار مهم است. البته این بدان معنی نیست که برای دیگر افراد سازمان این نیاز کمتر احساس می‌شود. شما حتی برای قسمت اتاق انتظار یا لابی شرکت نیز باید فکر شده عمل کنید. افراد از چیزهایی که می‌بینند دست به تحلیل شرکت شما و فعالیتتان می‌زنند. ممکن است فردی برای بار اول پا به شرکت شما بگذارد در صورتی که با یک محیط تاریک روبرو شود، احساس خوبی نخواهد گرفت و سعی دارد زودتر آن محیط را ترک کند. اهمیت این موضوع نه تنها برای کارکنان مهم است بلکه از جانب افراد جدید نیز بررسی می‌شود.
محیطی که دارای استاندارد روشنایی باشد، کمتر باعث خستگی چشم می‌شود. در نتیجه بازدهی و بهره‌وری نیروی کار بالا می‌رود. این موضوع به سلامت چشم کارکنان مربوط می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *