Positive effects of unconventional design

به کار بردن طراحی غیر متعارف می تواند احساس خلاقیت، انعطاف‌پذیری، همکاری، انسجام و تطبیق پذیری را در کارکنان افزایش دهد


در محافل تخصصی طراحی دکوراسیون اداری، بحث و جدل زیادی درباره روش‌های بهترین استفاده از فضا صورت می‌گیرد. اینکه یک محیط کار باز برای کسانی که نیاز به تمرکز ندارند چقدر مفید است؛ و سوالاتی مثل این که آیا یک محل سرو قهوه جداگانه چقدر بر کیفیت محیط دفتر کار موثر است؟ یا استفاده از رومیزی برای میز کنفرانس یا قالیچه های کوچک برای کف دفتر، چه اثری برای کارکنان خواهد داشت؟
این روزها شاهد رشد روش‌های طراحی غیر متعارف دفتر کار و تاثیر مثبت آن در میهمانان، کارکنان و صاحبان شرکت هستیم. شرکت‌هایی که دیگر مانند گذشته طراحی نشده‌اند؛ و در طراحی آن از عناصر غیر متعارف و غیر معمول در محیط‌های اداری استفاده شده است. به عنوان مثال فضایی که می‌تواند احساس راحتی و امنیت فضای خانه را القا کند؛ و در نتیجه بهره‌وری و رضایت شغلی را افزایش دهد. محیطی که با به کار بردن طراحی غیر متعارف توانسته است احساس خلاقیت، انعطاف‌پذیری، همکاری، انسجام و تطبیق پذیری را در کارکنان افزایش دهد.
در این مقاله وب‌سایت سامانه ساز فرابین می‌خواهیم درباره استفاده از این عناصر در طراحی غیر متعارف دفتر کار و مزایای آن صحبت کنیم.

 طراحی غیر متعارف به معنای ناکارآمدی نیست

به عنوان مثال از آنجا که تکنولوژی باعث تغییر محل ذخیره سازی سندها از پوشه‌ها و کمدها به سیستم‌های کامپیوتری شده است؛ بسیاری از شرکت‌ها دیگر به فضایی برای بایگانی کردن اسناد نیاز ندارند. اما با این فضاهای خالی چه کاری می‌شود انجام داد؟
معمولا اتاق‌های بایگانی فضاهایی بسته و کم نور هستند. پس می‌توان آن را به فضایی برای استراحت میان روز تبدیل کرد. استفاده به عنوان اتاقی برای مدیتیشن و یوگا نیز از پیشنهادات دیگر هستند. اگر این پیشنهادات پذیرفته شده نیست؛ استفاده از این اتاق برای انجام تماس‌های تلفنی ضروری و طولانی که باعث حواس پرتی دیگران می‌شود، پیشنهاد دیگر ماست.
در طراحی غیر متعارف حتی فضای زیرپله‌ها را نیز می‌توانید به عنوان فضایی برای فکر و استراحت بکار ببرید. استفاده از یک مبلمان اداری انعطاف‌پذیر و راحت، این فضای مرده را محل خوبی برای تمرکز، استراحت و یا حتی انجام کارهای نیازمند تمرکز بیشتر می‌کند.

 غیر متعارف به معنی عجیب نیست

البته بعضی شرکت‌ها هستند که از سرسره بجای راه‌پله و از خانه‌های درختی به عنوان اتاق جلسه استفاده می‌کنند. البته که این موارد سرگرم‌کننده هستند؛ اما منظور ما از طراحی غیر متعارف این حجم از تغییرات نیست.
استفاده از رنگ و سبک خاص و خلاقانه می‌تواند جذابیت‌های زیادی ایجاد کند. مثلا یک شرکت گردشگری می‌تواند در اتاق کنفرانس تابلوهایی از بهترین مکان‌های گردشگری نصب کند. یا یک شرکت طراحی خانه‌های چوبی می‌تواند از چوب در دکوراسیون خود استفاده نماید. یک باشگاه فوتبال می تواند کفپوش خود را با موکتی سبز رنگ تزئین کند و…

غیر متعارف به معنی بی‌اهمیت نیست

در واقع طراحی غیر متعارف نباید طوری باشد که باعث شود محیط کار و کار اهمیت خود را از دست بدهند. طراحی غیر متعارف تنها تا حدی مجاز است که بتواند به احساس راحتی بیشتر کارکنان کمک کرده و باعث افزایش بهره‌وری آنها شود. همچنین طراحی غیر متعارف نباید به سمتی برود که کارکنان احساس کنند سازمان برای آنها اهمیتی قائل نیست. در نتیجه در عین استفاده از عناصر غیر متعارف در مبلمان اداری، تمرکز بر اجزای اساسی دکوراسیون اداری بسیار مهم است.
در نهایت هدف از طراحی غیر متعارف دفتر کار بهم ریختن همه چیز نیست. این رویکرد می‌خواهد با استفاده از عناصری ساده در مبلمان اداری، بتواند موجب جنب و جوش، انرژی و خلاقیت بیشتر کارکنان شود. تا در فضایی مثبت به ایجاد ارتباطات مثبت و فعالیت سازنده بپردازند و منجر به افزایش بهره‌وری شرکت شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *